Me and Madame Grès

door Fashion and fairies

Voorbije zondagochtend 10-02-2013: mijn oude Belgische fr. valt, tentoonstelling Madame grès in het Momu allerlaatste dag.  Zoals je van me kan verwachten op het laatste nippertje toch maar de tram op gesprongen, ’t stad in.  I looove my little town, ik kan me niet voorstellen dat ik dit niet zou kunnen doen.  Ik neem de tram steeds meer en meer, op voorwaarde dat het geen spits is want dan zit ik liever te vloeken vanachter mijn eigen autoruiten.  Helemaal op mijn eentje, de Nationalestraat fluisterde stilte door de wegenwerken en de rest ademde een winterse zondagmiddagstemming.  Vanuit de Groenplaats een beetje vitrine shopping langs Step by Step en Dries van Noten en dan het museum binnen.

Madame Grès - Bookcover Sculptural fashion

Madame Grès – Bookcover Sculptural fashion

Dat was absoluut ME-time en ik heb ervan genoten.  Ik zag Madame Grès zo’n 13 jaar terug al in Parijs met Christine, dus wist ik ongeveer wat te verwachten: een hoop jersey jurken!  Je moet weten dat Christine mijn persoonlijke inwijdster is geweest en die liefde is nooit meer weg geëbd.  Bij haar ontstond het door haar ervaring en kennis van tricot, de technische achtergrond heb ik dus van haar geleerd. Wie ooit met mij samenwerkte weet dat ik uren kan doorgaan over de fijnste zijde jerseys, zachte Milanos, katoen crêpe in ultrafijne gage, double face, interlock, 1/1 ribjersey en zoveel meer waar ik mijn handen ooit over liet glijden.  Geen enkele geweven stof kan die unieke val en structuur van jersey evenaren, en ondanks een grote liefde voor stoffen in het algemeen blijft jersey mijn absolute dada.  Maar goed, het gaat hier over de jurken van Madame Grès.  See for yourself xxx

Detail of a coctail dress, Madame Grès

Detail of a coctail dress, Madame Grès

Madame Grès - White jersey dress

Madame Grès – White jersey dress

Madame Grès - White Evening Gown

Madame Grès - couture dress

Madame Grès – couture dress

Madame Grès - draping

Madame Grès – draping